A La Une

La Passem : une course inter-générationnelle

Par Luis admincouserans, publié le lundi 24 novembre 2025 21:44 - Mis à jour le lundi 24 novembre 2025 21:44

Ua prumèra en Coserans : era Passem, ua corruda tara lenga occitana ! 

Tara* sièva cincau edicion, era Passem que passarà fin finala peth Coserans. Que permet de promòver era lenga occitana e de crear ligams entram eths actors deth territòri. 

Presentacion 

Eth an que ven, en 2026, era Passem que serà corruda per tota era Gasconha : Bearn, Bigòrra, Comenge, Coserans, Gers, Òlt-e-Garona, eras Lanas, era Gironda e eth País Basco. Que harà 2000 km. Qu'é organizada per benevòles dera associacion Ligams. Eth despart que serà balhat eth dijaus 30 d'abriu de 2026 a Bedós e que s'acabarà a Anglet eth dissabte 9 de mag de 2026. 

Ua prumèra en Coserans 

Eths Coseraneses qu’esperavan era Passem damb impaciéncia. Era corruda qu'arribarà en Coserans eth diluns 4 de mai de 2026 a 3:30 oras dera vrespada, a Portèth d’Aspèth. Que traversarà Sent Lari, Augirenh a 4:30 oras, Audressenh a 5:30 oras, Castilhon, eth hons de Cescau, Engomèr, Molins a 6:30 oras, Sent Guironç a partir de 7 oras deth ser, Sent Líser a partir de 7:30 oras deth ser, Gajan, Taurinhan-Vielh a 8 oras, Taurinhan-Castèth, Mercenac, Bonropaus a 9 oras, Prat-Bonrepaus, Mauvedin e Saleish. Alavetz que vos esperam nombrosis entà* aquera edicion que passa peth prumèr còp en Coserans ! 

Era Passem : ua corsa intergeneracionala 

Era Passem qu’amassa totas eras generacions : eths joesis e eths mens joesis. Çò que les uneish qu’é eth « ligam » qu’é un petit baston que conten tot còp un messatge de ua celebritat, soent un artista que crea en occitan. Aquera corsa que balha un imatge de transmission pr’amor que’s transmet eth ligam de man en man, de comuna en comuna, de vila en vila, de parçan en parçan. Aquò que simboliza era transmission dera lenga occitana de generacion en generacion. 

Que podetz totis participar en comprar quilomètres entà* finançar projèctes entara* lenga occitana, en ajudar eths benevòles, en prepausar ua animacion pr'amor que n'i aurà ath long dera corruda, e plan segur en córrer ! A cada edicion, eras activitats ath long deth camin qu'arcuelhen eths dròlles tant coma eths adultas, çò que crea un ambient gaujós. Qu’é un moment conviviau, de partatge, de solidaritat, çò que permet de mantier (manténguer) e de difusar era lenga occitana. 

Eths eslhèves dera ciutat escolara deth Coserans qu’an messatges a vos díser : « aquò que permet aths joens d’apréner eth occitan e qu’era lenga non s'eishoblide cap » (Iniaki), « era corsa qu’a coma objectiu de recuélher sòus que son reversats entà* projèctes obrant entara* transmission e era valorizacion dera lenga occitana », « eras gents que corren entà* sostier (sosténguer) associacions » (eslhèves dera classe de 4au), « aquò que permet de continhuar de hèr víver era lenga » (Lisa).

Enguan, en 2025, peth prumèr còp, era corsa qu'é estada organizada ena partida lengadociana dera grana region occitanofòna : en Tarn. Era Passem que's harà d’ara enlà en altenança entram era Gasconha e eth Lengadòc. Alavetz, anem, anem, en davant entara* Passem ! 

Eths eslhèves deth cors d’occitan dera ciutat escolara deth Coserans, Sent Guironç 

Contacte entà mos ajudar o aver informacions : passemcouserans@gmail.com. 

* Tara, entara ou nara (pour la) / tà, entà ou enà (pour), sont toutes des formes utilisées en Couserans
 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Une première en Couserans : la Passem, une course pour la langue occitane ! 

Pour sa cinquième édition, la Passem passera enfin par le Couserans. Cette course permet de promouvoir la langue occitane et de créer des liens entre les acteurs du territoire. 

Présentation 

L'année prochaine, en 2026, la Passem traversera toute la Gascogne : le Béarn, la Bigorre, le Comminges, le Couserans, le Gers, le Lot-et-Garonne, les Landes, la Gironde et le Pays Basque. Elle fera 2000 km. Elle est organisée par des bénévoles de l'association Ligams. Le départ sera donné le jeudi 30 avril 2026 à Bédous e elle se terminera à Anglet le samedi 9 mai 2026. 
 

Une première en Couserans 
 

Les Couseranais attendaient la Passem avec impatience. La course arrivera en Couserans le lundi 4 mai 2026 à 15h30, à Portet-d'Aspet. Elle traversera Saint-Lary, Augirein, à 16h30, Audressein à 17h30, Castillon-en-Couserans, le bas de Cescau, Engomer, Moulis à 18h30, Saint-Girons à partir de 19h, Saint-Lizier à partir de 19h30, Gajan, Taurignan-Vieux, Taurignan-Castet, Mercenac, Bonrepaux à 21h, Mauvezin-de-Prat et Saleich. Alors nous vous espérons nombreux pour cette édition qui passe pour la première fois en Couserans ! 

La Passem : une course inter-générationnelle 

La Passem rassemble toutes les générations : les jeunes et les moins jeunes. Ce qui les unit est le « ligam » (« lien » en occitan, le relais de la course) qui est un petit bâton qui contient chaque fois un message d'une célébrité, souvent un(e) artiste qui crée en occitan. Cette course donne une image de transmission car le « ligam », le relais, se transmet de main en main, de commune en commune, de ville en ville, de territoire en territoire. Cela symbolise la transmission de la langue occitane de génération en génération. 

Vous pouvez tous participer en achetant des kilomètres pour financer des projets pour la langue occitane, en aidant les bénévoles, en proposant une animation car il y en aura tout le long de la course, et bien sûr en courant ! A chaque édition, les activités le long du chemin accueillent aussi bien les enfants que les adultes, ce qui crée une ambiance festive. C'est un moment convivial, de partage, de solidarité, ce qui permet de maintenir et de diffuser la langue occitane. 

Les élèves de la Cité Scolaire du Couserans ont des messages à vous transmettre : « cela permet aux jeunes d'apprendre l'occitan et que cette langue ne s'oublie pas » (Iniaki), « la course a comme objectif de recueillir des fonds qui sont reversés pour des projets œuvrant pour la transmission et la valorisation de la langue occitane », « les personnes courent pour soutenir des associations » (élèves de la classe de 4ème), « cela permet de continuer à faire vivre la langue » (Lisa). 

Cette année, en 2025, pour la première fois, la course a été organisée dans la partie languedocienne de la grande région occitanophone : dans le Tarn. La Passem se fera désormais en alternance entre Gascogne et Languedoc. Alors, allons-y, allons-y, en avant pour la Passem ! 

Les élèves d'occitan de la Cité Scolaire du Couserans, Saint-Girons 

Contact pour nous aider ou avoir des informations : passemcouserans@gmail.com 

Illustrations : Sur le trajet de la Passem en 2022 - Crédit photo © Anna Attoumane / Association Ligams

Pièces jointes

À télécharger

 / 1
Catégories
  • opérations-activités